NAVIGO: jouw gids naar een digitale toekomst

Vanaf 2026 wordt e-facturatie een wettelijke verplichting in België. Bereid je vandaag nog voor met NAVIGO, een innovatieve tool ontwikkeld door ACCO. NAVIGO is ontworpen om jouw
e-facturatieproces via het Peppol-netwerk eenvoudig, efficiënt en stressvrij te maken.

Bekijk onze explainer video's

Explainer video 1: aanmelden tot het platform

Explainer video 2: maak kennis met de homepage

Explainer video 3: Stel een team samen

Explainer video 4: Bedrijfsgegevens raadplegen

Explainer video 5: aankoop- en verkoopfacturen  

Op zoek naar extra info?

In deze Q&A beantwoorden we de meestgestelde vragen over NAVIGO. Zit u toch nog met bedenkingen of extra vragen? Contacteer ons!

Contacteer ons
Wat is NAVIGO precies?

NAVIGO is een innovatieve tool ontwikkeld door ACCO om bedrijven te helpen met de overgang naar e-facturatie via het Peppol-netwerk. Het biedt een efficiënt en gebruiksvriendelijk platform om digitale facturen te ontvangen, te beheren en te integreren met jouw boekhoudsysteem.

kan ik mijn facturen/bonnetjes zelf inscannen?

Wanneer je via je gsm inlogt op NAVIGO, kun je eenvoudig een foto maken of uploaden bij aankoop- of verkoopfacturen. Navigeer naar de sectie aankoop- of verkoopfacturen en selecteer de optie om bestanden te uploaden. Je krijgt vervolgens de keuze om een foto uit je filmrol te selecteren of ter plaatse een nieuwe foto te maken.

Help, ik kan de app niet vinden en downloaden?

NAVIGO is momenteel nog niet beschikbaar als downloadbare app voor je gsm. Je kan echter wel toegang krijgen tot het platform via de internetbrowser op je gsm. Het inloggen werkt op dezelfde manier als op een desktop.

Waarom is NAVIGO belangrijk voor mijn bedrijf?

Vanaf 2026 wordt e-facturatie wettelijk verplicht. NAVIGO helpt je om deze nieuwe regelgeving naadloos te implementeren, waardoor je tijd en kosten bespaart en volledig compliant blijft.

Hoe activeer ik mijn toegang tot NAVIGO?

Je kan je toegang activeren in drie eenvoudige stappen:
Ga naar app.navigo.be
Log in met het e-mailadres waarop je de uitnodiging hebt ontvangen.
Gebruik de login-code die naar je e-mailadres is gestuurd.

Wat als ik een foutmelding krijg bij het inloggen?

Controleer of het e-mailadres van het Microsoft-, Apple-, Google- of LinkedIn-account dat je gebruikt, overeenkomt met het e-mailadres waarop je de uitnodiging hebt ontvangen. Als dit niet overeenkomt, kan je een foutmelding krijgen.

Wat is Peppol?

Peppol staat voor "Pan-European Public Procurement Online" en is een internationaal netwerk voor de uitwisseling van elektronische facturen en andere zakelijke documenten. Het biedt een gestandaardiseerd formaat waarmee bedrijven en overheden veilig en efficiënt kunnen communiceren.

Waarom is Peppol belangrijk voor bedrijven?

Peppol maakt het mogelijk om elektronische documenten zoals facturen gemakkelijk uit te wisselen via een beveiligd netwerk. Het zorgt voor snellere verwerkingstijden, vermindert papierwerk en verhoogt de nauwkeurigheid in financiële processen. Bovendien wordt Peppol steeds vaker door overheden verplicht gesteld voor publieke aanbestedingen.

Hoe werkt het Peppol-netwerk?

Peppol werkt via een netwerk van Access Points. Bedrijven kiezen een Peppol Access Point-provider die hen toegang geeft tot het netwerk. Eenmaal verbonden, kunnen bedrijven elektronische facturen sturen en ontvangen naar andere aangesloten partijen, zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken over technische verschillen tussen systemen. Bij Acco registreren we onze klanten zelf op dit netwerk, waarbij er via een volmacht toestemming wordt gegeven.

Is Peppol verplicht in alle landen?

Peppol is niet overal verplicht, maar veel Europese landen vereisen het voor transacties met de overheid. In sommige landen, zoals België en Nederland, is het gebruik van Peppol verplicht bij publieke aanbestedingen. Steeds meer landen en sectoren omarmen Peppol als de standaard voor elektronische facturatie. In België zal vanaf 1 januari 2026 Peppol verplicht worden voor alle B2B-facturatie.

Wat is een Peppol Access Point?

Een Peppol Access Point is een dienstverlener die verbinding biedt met het Peppol-netwerk. Bedrijven sluiten zich aan bij een Access Point om berichten zoals facturen te verzenden en te ontvangen via Peppol. Access Points zorgen ervoor dat de uitwisseling van gegevens veilig en betrouwbaar is. Bij Acco werken we samen met zo'n dienstverlener en hoeft u zich geen zorgen te maken over de opzet en verbinding met dit netwerk. Wij regelen achter de schermen alles voor onze klanten.

Hoe kan ik mijn bedrijf aansluiten op Peppol?

Om je bedrijf aan te sluiten op Peppol, kies je een Access Point-provider die je toegang geeft tot het netwerk. Klant bij Acco? Wij zorgen voor de registratie tot dit netwerk. Via een volmacht hoeft u enkel maar toestemming te geven dat Acco uw bedrijf mag registreren tot dit netwerk.

Help! Kan ik mijn registratie tot het Peppol-netwerk ongedaan maken?

Indien u zich wenst te registreren via een andere dienstverlener kan dat, maar dit vraagt wel de nodige manuele aanpassingen. Vraag deze wijziging dus tijdig aan. Bij Acco werken we met een vaste partner als dienstverlener en hebben we een vaste werkwijze van registratie.